Goede communicatie is van groot belang

Zondag 26 mei 2013. ‘The day after the night before’. Of beter gezegd de ‘days before’. Het waren namelijk weer opmerkelijke dagen in duivenland. Debet hieraan waren wederom de weergoden. Zij zorgen al weken voor kopzorgen bij melkers en bestuurders. Met de dagfond op het programma veranderden deze zorgen echter in hoofdbrekens. Afgelopen woensdag werd namelijk voor het weekeinde superslecht weer voorspeld. Regen, koud en wind uit Noordelijke richtingen zijn geen ingrediënten voor een ideaal verloop van een Dagfondvlucht. Vrijwel alle afdelingen kwamen in actie. Veelal werd de vlucht af gelast, soms ingekort. Een en ander stond woensdagavond op SBS teletekst 861. Op de sociale media vlogen de berichten hierover heen en weer. Zoals altijd waren er veel voor- en tegenstanders van de gekozen aanpak.

Uit de afdeling Noord Holland kwam op woensdag geen bericht. ‘Het was oorverdovend stil’. Op donderdagmorgen stond uiteindelijk deze tekst op de site: ’WE GAAN INKORVEN VOOR ORLEANS, de vlucht wordt NIET geannuleerd’.

De verrassing was groot omdat er vorige week wel gehandeld werd, toen de voorspellingen ook slecht waren. Voor de meeste melkers (vooral in de voorhand) was dit het sein om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Er werd niet of zeer beperkt ingekorfd voor de vlucht vanuit Orleans. In onze club waren er slechts 58 duiven! In de buurvereniging waren dit er 111. Op een normale vlucht gaan er in ons dorp zo’n 500 duiven naar de Dagfond. In ons rayon werden slechts 1.066 duiven gezet. In afdelingsverband bleek de deelname nog enigszins mee te vallen omdat in de andere rayons wel ‘redelijk’ werd ingekorfd.

Groot was de verbazing toen vrijdag in de loop van de dag de volgende tekst op de site van de afdeling Noord Holland verscheen.

Mededeling,

Woensdagavond heeft het bestuur besloten het inkorven voor Orléans op donderdag te laten doorgaan. De vooruitzichten waren op dat moment voor bovengenoemde lossingsplaats niet echt goed. We worden echter dit jaar met vooruitzichten en verwachtingen geconfronteerd die zo maar de laatste 12 uur compleet kunnen wijzigen. Daarom vonden we het te prematuur om deze vlucht op voorhand te annuleren. Afgesproken dat vrijdagmorgen vroeg, nog voordat de chauffeurs ( 2 wagens) moeten beslissen af te slaan richting Orléans, wij nogmaals naar de verwachtingen zullen kijken.

Na bestudering van de kaarten/tabellen en vooruitzichten zien wij geen mogelijkheden om in Orléans te lossen, zeker niet vroeg. ( ten zuiden van Parijs is het gewoon niet mogelijk). In noord Frankrijk zijn naar onze waarnemingen (nog) wel kleine mogelijkheden. Rekening houdende met ’n stevige wind op de kop zullen de duiven misschien hooguit ’n snelheid van 70 km kunnen halen. De verwachting is, dat in Nederland, de omstandigheden in de middag ’n stuk minder zullen worden. Bovengenoemde verwachtingen hebben we dan ook meegenomen in onze beslissing.

De lossingscommissie heeft dan ook geadviseerd naar Morlincourt te rijden, op deze afstand kan de vlucht nog doorgaan als dagfond vlucht. Wij gaan dus naar MORLINCOURT !

(veel zal afhangen of er mogelijkheden zijn voor ’n vroege lossing)

De meeste liefhebbers (in ieder geval van onze club) hoorden over de losplaatsverandering bij het inmanden voor Nijvel. Niemand werd hier echt vrolijk van. Iedereen vroeg zich af waarom men deze overweging niet donderdagmorgen had gepubliceerd. Het zou geleid hebben tot aanzienlijk meer duiven en deelnemende hokken. Ook bij het laden van de duiven was dit de teneur.

Om de tijd te doden surfte ik zaterdagmorgen wat op het web. Zo kwam ik op de site / het blog van Jos Nijman. Jos is naast losser ook een goed duivenmelker. Een man met hart voor de duiven die altijd zeer zorgvuldig omgaat met onze duiven. Iemand die bovendien op een heldere wijze schrijft over zijn afwegingen of die van de lossingscommissie. In zijn blog stond het onderstaande, erg interessante, stuk over de gang van zaken met betrekking tot de lossing van Orleans / Morlincourt.

De afwegingen en gedachtenspinsels van ’n lossingsverantwoordelijke………….en openheid van zaken

Woensdagmiddag en avond kwamen de eerste berichten al binnen dat Afdeling Limburg, Brabant, Oost Nederland 9, midden Nederland 7 en Zeeland hun dagfond vluchten hebben afgelast. Voor de midfond vluchten houden ze nog even ’n slag om de arm en zullen in de loop van vandaag (donderdag) mededelen wat ze voornemens zijn.

Uiteraard hebben wij van Afdeling 6 ook contact met elkaar gehad en het bestuur heeft er op woensdagavond ’n agendapunt van gemaakt op de bestuur vergadering. De vooruitzichten zijn voor zaterdag en zondag in Frankrijk gewoon niet best. Koud 10 graden, regen en harde wind noordwest 3 tot 4.

Vorige week hebben we op ’n midfondvlucht slecht 1 nacht mand gehad omdat we op het laatste moment inzagen dat het toch op de zaterdag beter weer zou zijn dan op de zondag. Voor en tegenstanders, boze brieven en mails maar ook veel positieve berichten en het aller belangrijkste, wij Afdeling 6 hebben nog ’n redelijk verlopen concours gehad. Toch word je wat voorzichtiger in je beslissingen om ’n wedvlucht te annuleren of te verzetten. Dat we nu dit weekend opnieuw met slechte omstandigheden te maken krijgen valt ons ’n beetje koud op ons dak. De makkelijkste weg is, de vlucht gewoon in te korven en zaterdag maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn. De lossingscommissie is niet gek en op zijn achterhoofd gevallen en zal ze niet lossen wanneer het niet mogelijk is. Grote kans misschien dat de duiven terug naar huis komen! Geen winnaars en geen verliezers. Wel veel werk en kosten op niets af.

Stel dat er zaterdag ’n gaatje gevonden zou worden om te lossen, krabben wij als lossingsverantwoordelijke toch nog achter onze oren. Het is veel te koud, regen krijgen ze bijna zeker en windkracht 3 tot 4 op de kop. Dat zijn allemaal zekerheden. Ook weten we zeker dat er meer verliezers dan winnaars zullen zijn. Maar ja, iedereen heeft toch zelf met zijn volle verstand duiven ingekorfd. De verhalen vroeger reden we altijd en het viel meestal wel mee daar kunnen we niets mee. Andere tijden, nieuwe inzichten en moderne technieken de laatste jaren om het weer te beoordelen daar werken we NU mee.

De vooruitzichten zijn voor dit weekend vooralsnog niet best, daarbij komt ook voor de tijd van het jaar, dat de omstandigheden ons niet gewoon zijn en we kunnen spreken van het koudste/slechtste voorjaar van de laatste decennia , dit alles maakt het voor het bestuur/lossingscommissie niet gemakkelijk.

Laat het duidelijk zijn wij zijn duivenliefhebbers en we gaan onze gevleugelde vrienden toch niet willens en wetens aan slechte omstandigheden blootstellen? Wij hebben dan ook woensdagavond ( Arie van Dam) contact gezocht met MeteoConsult en hebben de laatste weervooruitzichten opgevraagd en deze voorgelegd aan het bestuur.

De beslissing is woensdagavond genomen; WE GAAN INKORVEN VOOR ORLEANS, de vlucht wordt NIET geannuleerd. De ondergrens voor ’n dagfond vlucht is de afstand van Morlincourt, bijna 200 kilometer minder dan Orléans en wanneer vrijdag blijkt dat de omstandigheden nog steeds slecht zijn,……. zouden we kunnen adviseren……….en dit laatste hebben we dan ook vrijdagmorgen vroeg gedaan! We rijden naar Morlincourt.

Wij gaan vrijdag ook nog steeds voor Nijvel inkorven, in de ochtend zou het in Nederland en België aanvaardbaar zijn en we hebben altijd nog de mogelijkheid te kunnen besluiten dichterbij te gaan lossen. Meer weerbericht heb ik niet en hoop oprecht dat het allemaal goed komt en anders komt de hele fabriek gewoon weer naar huis!

Veel wijsheid met jullie eigen afwegingen

Resumerend ben ik van mening dat een goede communicatie ook in deze van groot belang is. Timing is daarnaast ook van wezenlijk belang. Was een uitleg als hierboven op donderdagmorgen op de site van de afdeling geplaatst dat had menig liefhebber met meer vertrouwen op donderdagavond ingekorfd en hadden anderen wellicht wel deelgenomen.

Het jammere aan het hele verhaal is dat de lossers en bestuurders namelijk het goede scenario gekozen hadden. Lossen in Morlincourt bleek een prima beslissing. Ook qua tijdstip, want vrijwel alle duiven waren ruim binnen voor het slechte weer op kwam zetten. Het werd bovendien een eerlijke vlucht. Moeilijk, maar te doen voor vrijwel iedere ingemande duif.

De snelste van het hele spul viel in Purmerend bij Chris Verkruisen. Het hok Verkruisen is de laatste jaren sterk in opkomst. Na bijvoorbeeld het duifkampioenschap Jong in 2010 volgt nu de 1e NPO op Morlincourt. Formeel alleen in Zuid, gezien de splitsing in Noord en Zuid. De NL2011-1583041 was met 1225 mpm echter alle concurrenten in de gehele afdeling te snel af. Toch wel een beetje opmerkelijk bij tegenwind want Purmerend valt niet echt aan te merken als de voorhand. De spreiding van de vroege duiven was toch goed. In vrijwel ieder rayon vielen een of meerdere vroege duiven. Slechts in rayon A was dit minder het geval. Wellicht was de voor hen nadelige NNW wind aan de kust toch iets krachtiger dan elders.

De winnaars per rayon:
Rayon A: Ton Bos, Waarland
Rayon B: Combinatie Tervoort – Hasert, Haarlem
Rayon C: Combinatie Heine, Wormerveer
Rayon D: Ben Ooms, Hoorn
Rayon E: Chris Verkruisen, Purmerend
Rayon F: Cees van Lammeren, Bovenkerk

Een ruim uurtje voordat de duiven van Morlincourt arriveerden, vielen de duiven van de tweede vlucht van afgelopen zaterdag. Nijvel stond op het programma omdat er in Strombeek en omstreken niet gelost kon worden. De duiven vielen vlot, al zaten er toch wel ‘gaatjes’ in de aankomsten. De snelste duif was voor Cees van Vliet uit Kudelstaart. Cees is twee jaar geleden van duivenlocatie veranderd. Sinds die tijd woont hij niet alleen in het dorp met de fraaie naam maar staan ook zijn hokken daar. Inmiddels heeft hij zijn zaakjes weer prima voor elkaar want in de tussenstand Vitesse van het sterke rayon F staat zijn naam bovenaan. Dit gold dus ook voor de vlucht van gisteren. Zijn 01-843 vloog de concurrentie precies 1 minuut los. De directe concurrentie kwam van club- en plaatsgenoot Dirk Baars die voor de derde maal dit jaar een vroege duif draaide op het snelheidswerk. De duiven hadden duidelijk een koers gekozen die liep via de rayons B, C en F want daar vielen de duiven een stuk dikker dan in de andere rayons.

Wederom de winnaars per rayon:
Rayon A: Combinatie Bleeker, Sint Pancras
Rayon B: Combinatie Reumann & de Jong, Sint Pancras
Rayon C: Dirk Nierop, Wormer
Rayon D: Anne van Meerkerk, Beets
Rayon E: Jan Schutte & Zoon, Amsterdam-Noord
Rayon F: Cees van Vliet, Kudelstaart

OP EIGEN HOK

Dreigt het Generaal spel (en oude duivenspel) op een fiasco uit te draaien. Een foutje van onze belangrijkste verenigingsfunctionaris (en geen controle door mijzelf) kost mij 945 punten (of iets dergelijks) op Morlincourt. Ten minste als ik niet ‘opgevist’ word.

Het zou wel jammer zijn want de laatste weken loopt het niet slecht, zo ook gisteren. Op de Nijvel klokte ik iets later dan gewenst (duif draaide en draaide en draaide) maar dit bleek toch goed voor plaats 11 tegen 2.227 duiven. Met 57 prijzen van de 124 ingemande duiven was ik niet ontevreden. Vooral de duivinnen scoorden goed met bijna 60% prijs. In de denkbeeldige afdelingsuitslag die ik van Pigeon Village mocht ontvangen was het zelfs nog een stukje beter met 69 prijzen.

Op Morlincourt was het ook niet slecht. Mocht ik alsnog geklasseerd worden dan betekent dit in mijn rayon een 15e en 16e plaats tegen 1066 duiven. 13 prijzen op 20 is ook iets waarover ik me niet hoef te schamen.

In het oog sprong ook de thuiskomst van de NL2002-1497942. Hij vloog Nijvel en arriveerde juist na de prijzen. Niets bijzonders ware het niet dat deze driejarig doffer afgelopen maandag nog in Wilhemshaven (Noord Duitsland) verbleef. Ik haalde hem daar (750 kilometer rijden) omdat hij was doorgeschoten (zoals vorige week beschreven). Zijn conditie was wonderbaarlijk goed en omdat hij drie trainingen de koppel prima kon volgen stond niets een terug keer ‘op de baan’ in de weg!

Nu maar hopen dat hij ten tijde van de volgende Dagfondvlucht in topvorm is want hiervoor was hij eigenlijk bestemd. Afwachten maar weer …

Tot volgende week

Michel Beekman