Indianenverhalen of niet?
Zondag 10 augustus 2014. 10 augustus alweer, de tijd vliegt. Nog 5 zaterdagen en dan is het seizoen in de afdeling Noord Holland gedaan. In andere afdelingen duurt het nog een weekje langer maar menigeen kijkt naar de laatste vlucht uit. Te moeilijk, te extreem dit seizoen met ook veel moeilijke beslissingen.
Zelfs ik kijk er een beetje naar uit, echter voor die tijd wil en moet ik nog even gas geven. Komende week op de eerste navlucht gaat alles wat vleugels heeft mee. Tenzij de weergoden nogmaals roet in het eten gooien natuurlijk. Omdat ik van plan ben mij doffers te spelen zojuist (vanmorgen) nog even voor de regen uit de doffers een lapje gegeven. Zevenhoven maar niet op het vaste plekje want daar was net met gier gereden.
Het eerste vluchtje voor de mannen dit jaar. De doffers hingen er een beetje bij en dat is goed te merken. Ze zijn al te ver in de rui. Volgend jaar gaat dit anders. Verduisteren en veel eerder los rond het huis zodat ze op de X-vluchten ingekorfd kunnen worden. Als die X-vluchten er dan tenminste nog zijn. Ik hoop het wel want het biedt wat extra spel voor met name de mannen die geen groot fan zijn van de dagfond en degenen die hun jongen niet op het scherpst van de snede spelen.
Op het scherpst van de snede wordt wel gespeeld met de oude duiven op de oude duivenvluchten en in dit kader is het jammer dat er zoveel ruis is over het verloop van de laatste vlucht. Of beter gezegd het transport en het verzamelen. Er gaat een hardnekkig verhaal dat er op donderdagavond een duif is ontsnapt die op vrijdag bij een liefhebber in Rayon B is teruggekeerd. Als oorzaak van deze ontsnapping worden vervolgens weer twee verhalen verteld. Het eerste verhaal is dat de duiven werden overgepakt om minder manden te hebben zodat de duiven van de Kuststrook samen met die van ons vervoerd zouden kunnen worden. Dit lijkt mij sterk en dus is de verklaring in het tweede verhaal plausibeler. In dit verhaal is er sprake van een slechte mand waaruit de duif ontsnapt zou zijn tijdens het overladen? De vraag is echter of er überhaupt sprake is geweest van een ontsnapping want navraag bij iemand ‘dicht bij het vuur’ bevestigde wel het overladen van de duiven in een container hetgeen logisch was gezien het beperkte aantal manden (170 stuks), maar van een ontsnapping wist hij niets …. Indianenverhalen of niet, is dus de vraag die overblijft? Hopelijk kan iemand de hele waarheid boven tafel brengen. Het onderzoek loopt wat mij betreft nog en ik houd u op de hoogte. Beter zou echter zijn als het bestuur indien er zich een calamiteit voordoet dit gewoon meldt op de site.
In het weekstuk van afgelopen week beloofde ik de rayonwinnaars alsnog te plaatsen in het eerstvolgende weekstuk. Dus bij deze de winnaars van afgelopen week.
Duffel Jong:
Rayon A: Eecen-Broertjes, Alkmaar 1591 mpm
Rayon B: Kroon & Kroon, Zandvoort 1667 mpm
Rayon C: C. Dekker, Krommenie 1573 mpm
Rayon D: A. Heyhoff, De Goorn 1481 mpm
Rayon E: Hein Bolderman, Amsterdam 1480 mpm
Rayon F: Henny La Grouw, Amsterdam 1510 mpm
Duffel Oud:
Rayon A: Loek Spaans, Bergen 1579 mpm
Rayon B: Dik van der Wel, Haarlem 1598 mpm
Rayon C: Alex Brak, Wormerveer 1717 mpm
Rayon D: Leon & Claudia Leadbitter, Hensbroek 1594 mpm
Rayon E: Matty Tump, Landsmeer 1611 mpm
Rayon F: Cees van Vliet, Kudelstaart 1565 mpm
Chateaudun:
Rayon A: Dirk van de Reep, Egmond Binnen 1298 mpm
Rayon B: Max van Delden, Heemskerk 1303 mpm
Rayon C: Jan & Joke Kaman, Wormerveer 1321 mpm
Rayon D: Wil Edelenbosch, Enkhuizen 1313 mpm
Rayon E: Chris Verkruisen, Purmerend 1380 mpm
Rayon F: Beekman& Tilmans, Aalsmeer 1323 mpm
Voor het eerst sinds weken hadden de Noord Hollandse liefhebbers afgelopen weekeinde slechts één vlucht op het programma staan. Er werden jonge en oude duiven gelost in Quievrain. Ook nu was het geen eenvoudige opgave voor de junioren. Een harde Zuidwestenwind, ruimend naar West, zorgde voor een nieuwe horde in het opleidingstraject van de jonge garde. Dat deze opleiding er wel degelijk toe doet bleek uit het verschil in verloop tussen de J-vlucht en de X-vlucht. Als het concours van de oude duiven in het rayon (F) sluit op 1577,997 mpm moeten er nog ruim 400 prijs duiven bij de jongen komen. Dit concours sluit bij een snelheid van 1432,982 mpm oftewel bijna 15 minuten later en op dat tijdstip zijn bij de meeste hokken alle oude duiven thuis. Veel verliezen zijn er gelukkig niet!
De vroegste duiven vielen in het uiterste Oosten van de afdeling in ‘De Streek’. De winnaar viel in Enkhuizen bij Peter Buis die zijn 9e getekende met een snelheid van 1745 mpm naar huis zag stormen.
Quievrain Jong:
Rayon A: J. Kuypers, Alkmaar 1678 mpm
Rayon B: E.J. Bronstring, Haarlem 1690 mpm
Rayon C: Dirk Kaayk, Koog aan de Zaan 1719 mpm
Rayon D: Peter Buis, Enkhuizen 1745 mpm
Rayon E: Henk Westerink, Abcoude 1744 mpm
Rayon F: Hans Half, Amstelhoek 1744 mpm
Quievrain Oud:
Rayon A: J. Ooyevaar, Oudkarspel 1674 mpm
Rayon B: Simon Durge, Heemskerk 1677 mpm
Rayon C: Sjoerd Bierlee, Assendelft 1716 mpm
Rayon D: H. van de Gulik, Hauwert 1744 mpm
Rayon E: Rob Robbers, Amsterdam Zo 1717 mpm
Rayon F: Chris Wijhenke, Amstelveen 1727 mpm
OP EIGEN HOK
Was het een weekje waarin alle bestaande duiven normen en conventies werden losgelaten en toch nog een bevredigend resultaat werd geboekt. De duivinnen die het op de zondagsvlucht uit Chateaudun toch zwaarder hadden gehad dan aanvankelijk gedacht, bleven tot dinsdagmorgen binnen bij de doffers. Op dinsdagmiddag werden ze nog binnen gehouden omdat ze er nog steeds niet helemaal naar mijn zin bij zaten. De eerste training van woensdag viel echter in het water. Het regende naar te hard. Dit betekende dat ze op donderdagavond pas hun eerste trainingsrondjes van de week maakten. Dit trainen ging dan ook niet van harte en dat is eigenlijk best logisch. Uiteindelijk kwam een aardig groepje nog op gang en dieselden ze nog een uurtje door de lucht. Echter één keer trainen is wat weinig dus was er op vrijdag een extra training voorzien.
Tot voor dit jaar liet ik nooit duiven los op de inkorfdag maar dit jaar deed ik het een paar keer (voor de Vitessevluchten ten tijden van de dagfond) en dit pakte goed uit. Echter de weergoden dreigden roet in het eten te gooien. De hele middag regen. Gelukkig gaven zowel Buienradar als Weer-online een droge periode aan tussen 16:30 en 17:30 uur. Precies genoeg en precies op het goede tijdstip. Nu nog afwachten of het uitkwam. En ja hoor exact om 16:30 uur was het droog. Snel de duiven naar buiten. Echter na een kwartier werd het steeds donkerder en …. brak de hemel open. Een stort bui die niet voorspeld was. Een aantal duivinnen dook naar beneden en liep direct binnen. De overgrote meerderheid bleef echter een half uur doorvliegen in de regen. Toen de regen stopte wilden ze echter niet meer landen. Uiteindelijk vlogen ze ruim vijf kwartier en vielen ze kleddernat op het hok. Niet bepaald ideaal op de dag van inkorving.
Gelukkig was de temperatuur in het hok aangenaam (zo’n 23 graden) waardoor de duiven snel opdroogden. Toen ik om 19:45 uur begon met pakken waren ze ogenschijnlijk helemaal droog. Met grote nieuwsgierigheid naar de mogelijke invloed van de regen en de geringe training werden 32 dames ingekorfd op de klassieker uit Quievrain (bijna 221 kilometer).
Op zaterdag bleek dat duiven in vorm wel tegen een stootje kunnen want op de X vlucht was het in het rayon: 4e, 5e,7e,8e in het totaal 16 prijzen tegen 408 duiven. Ze arriveerden alle 32 binnen 27 minuten.
Komende week wacht dus de navlucht. Hopelijk werken de weergoden een beetje mee en kunnen we het seizoen op een goede manier afsluiten.
Tot volgende week,
Michel Beekman