Nog een paar weekjes maar ze leren het nooit ….

Nog een paar weekjes maar ze leren het nooit ….

Zaterdag 22 augustus 2015. Een weekstuk in twee delen deze week. Op het moment dat ik dit schrijf schijnt buiten al de zon en wijst de klok 8:00 uur. Vroeger zouden de duiven op een korte vlucht als vandaag dan gewoon gelost zijn / worden. Nu niet, men wacht op het oplossen van de inversie.

In deze tijd van het jaar met relatief hoge nachttemperaturen blijf ik dit een beetje vreemd vinden. In het voorjaar kan ik mij indenken dat er echt scherpe inversies zijn door de grote temperatuurverschillen maar nu? Bij afdelingen die wel vroeg lossen is er in de regel sprake van een prima verloop. Ik vraag mij daarnaast af wat beter is, vroeg los of lossen als de temperatuur als is opgelopen en een hardere wind waait (ditmaal uit de door mij vermoeide windrichting, het Zuidoosten). Persoonlijk geef ik dan inmiddels de voorkeur aan het eerste.

Zorgelijker vind ik echter de losplaatskeuze van het afgelopen weekeinde. Om het minder diplomatiek te verwoorden, ze leren het nooit. Op de natoer stond namelijk Duffel geprogrammeerd en bij aankomst stonden er tenten. Wat een verrassing. In deze tijd van het jaar is er bijna altijd wat te doen op de losplaats die vaak als evenementen terrein wordt gebruikt. Zou het dan niet handig zijn om bij de Gemeente Duffel eens een kalender van de verschillende activiteiten op te vragen? Een kleine moeite volgens mij.

Neen men wacht liever tot het moment dat de vrachtwagens ter plaatse zijn en het terrein vol staat. Dan moet er keer op keer in het holst van de nacht besloten worden waar naar toe uit te wijken. En niet helemaal toevallig gaat men altijd korter dan gepland. Een gruwel voor de liefhebbers uit de voorhand die blij zijn met iedere kilometer die een vlucht langer wordt …. Immers niemand zit te wachten op een vluchtje waarop ieder rondje dodelijk is voor een goede klassering en zeker niet met een massale lossing met een matige Zuidoosten wind (op de staart) waardoor de duiven meestal met meer dan 100 km per uur het hok voorbij razen! Ik schreef er al zo vaak over maar ze lezen niet of leren het nooit!

Wat ik echter nog erger vind bij de losplaatskeuze dat men even in slaap lijkt te zijn gevallen aangaande de mogelijke consequenties van de windrichting in combinatie met de ligging van de losplaatsen. In het verleden vond menig rampvlucht plaats met Zuidoosten wind, vooral met jonge duiven. Ervaring uit dit zelfde verleden heeft ook geleerd dat een beweging het binnenland in er voor zorgt dat de duiven later op de kust komen waardoor er minder duiven verloren gaan. Dit probleem zal normaal gesproken op de natoer vlucht niet spelen maar met de jonge duiven ben ik er zeer bang voor …

Gisteren was ik dan ook hooglijk verbaast toen het bericht op de site van Noord Holland onder mijn ogen kwam. De jonge duiven worden niet gelost in Pont St Maxence maar in Morlincourt. Het bestuur en of andere beslissers leren het in mijn ogen echt nooit. Men beargumenteert de keuze door een beperking van de afstand die met wind op de staart naar mijn mening totaal onzinnig is. Een duif maalt niet om 40 kilometer meer of minder (het verschil in te vliegen afstand tussen Morlincourt en Pont St Maxence).

Daarnaast vraag ik mij af waarom men als men dan toch een andere losplaats kiest een losplaats opzoekt die dichter bij de kust ligt. Hiermee wordt het risico verhoogd i.p.v. verlaagd. Beter was geweest om de sprong in afstand te vergeten en bijvoorbeeld te kiezen voor Reims! Bij een lossing met Zuidoosten wind bereiken de duiven dan veel later de kust. Pas in Nederland en niet al bij Duinkerken zoals een bekend losser mij onlangs meldde / bevestigde.

Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb en dat het ervaringsniveau van de jonge duiven inmiddels groot genoeg is om deze omstandigheden aan te kunnen. Veel illusies heb ik niet, de oude duiven werkten namelijk hun laatste Midfondvlucht onder dezelfde omstandigheden en vanaf dezelfde losplaats af en dit werd een hele vervelende vlucht. Grote verschillen in aankomsttijden en een traag verloop. Met verrassende winnaars en verliezers. Er erger met ook nog wel behoorlijk wat goede duiven zeer laat of zelfs achter …..

 

Tot slot nog de winnaars van de vluchten van vorige week. De resultaten van de vluchten van deze week volgen in deel 2.

Minderhout (natoer):

Rayon A: Nico Bleeker – Tuitjenhorn, 1074 mpm

Rayon B: Gebroeders Muijderman – IJmuiden, 1107 mpm

Rayon C: Combinatie Hol & Hol – Zaandam, 1110 mpm

Rayon D: Anne van Meerkerk – Beets, 1102 mpm

Rayon E: Combinatie Geutskens – Purmerend, 1120 mpm

Rayon F: Cees van Vliet – Kudelstaart, 1113 mpm

 

Quievrain:

Rayon A: Arie Hagemann – Limmen, 1157 mpm

Rayon B: Carlo van Hazebroek – Haarlem, 1174 mpm

Rayon C: Marit & Martijn Kramer – Wormer, 1178 mpm

Rayon D: Aad Glim – Medemblik, 1119 mpm

Rayon E: Jan en Piet Schutte – Amsterdam, 1160 mpm

Rayon F: Ali Khodair – Aalsmeer, 1171 mpm

 

Het tweede deel van het weekstuk volgt morgen!

Michel Beekman